کد مطلب:141854 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:140

حق از دیدگاه علی اکبر
ابی مخنف از عقبة بن سمعان گزارش كرده، كاروان حسینی به «قصر بنی مقاتل» رسیده بود، در آخر شب ناگاه امام جوانانش را فراخواند و فرمان حركت داد. كاروان در شب آرام آرام سیر می كرد. زمزمه آرام امام در حالی كه كلمات «انا لله و انا الیه راجعون و الحمدلله رب العالمین» را تكرار می فرمود، به گوش می رسید. این عبارات بیانگر واپسین روزهای عمر امام بود. علی اكبر از آن حضرت علت انتخاب آن گفتار را سؤال كرد. گفت و گوی امام با او و پرسش های دیگر او چنین است: «یا بنی انی خفقت برأسی خفقة فعن لی فارس علی فرس فقال: القوم یسیرون و المنایا تسری الیهم، فعلمت انها انفسنا نعیت الینا، قال له: یا ابت لا اراك الله سوءا، السنا علی الحق؟ قال بلی، والذی الیه مرجع العباد. فقال: یا ابت اذا لانبالی نموت محقین. فقال علیه السلام جزاك الله من ولد خیر ما جزی ولدا عن والده؛ [1] پسرم! مرا خواب ربود و چشمم گرم شد، ناگاه شنیدم سواری می گوید: این قوم حركت می نماید و مرگ آنها را تعقیب می كند، از این گفتار فهمیدم كه مرگ ما فراخواهد رسید. علی اكبر گفت: پدر جان! خداوند بر شما بدی نبیند، مگر ما بر حق نیستیم؟ امام فرمود: آری، به حق آن كسی كه همه بندگان به سوی او بازمی گردند. با شنیدن این كلام امام، علی اكبر گفت: ای پدر! در هنگامی كه بر حق استوار باشیم از مرگ ابائی ندارم. امام


در حق علی دعای خیری فرمود: خداوند بهترین اجر و پاداش فرزندی را از جانب پدر به فرزند خویش به تو عنایت فرماید».

درسی كه می توان گرفت: خواب اولیای الهی به سبب فراغت نفس از تمنیات و تمایلات دنیوی به حقیقت تعبیر می شود و راه گشای آینده آنهاست. یا این كه به واقع این حالت امام، نوم و خواب نبوده است. بلكه حالت منامیه سالكان الی الله تعالی است كه در حالت بیداری پرده از چشمان آنها زدوده می شود و حقایق را آشكارا می بینند.

حق گرایی حضرت علی اكبر علیه السلام، پاسخگوی این اشتباه فاحش دوران نومدرن (New Modern) است كه امروزه گاه حق برنمی تابند و می گویند: دوست نداریم! آری بیان علی اكبر، جست و جویی جدی برای یافتن حقیقت است. امام فرمود: آری ما بر حقیم و علی اكبر بیان داشت: پس، از مرگ باكی نداریم، چون بر حق استواریم.


[1] تاريخ الامم و الملوك، ج 5، ص 407 - 408؛ ابصار العين، ص 50 - 51.